- recenserade sajter

Underground
av Suelette Dreyfus
Reed Books
ISBN 1-86330-595-5
Ur Internetworld 7/97

Dokumentärdeckare om hacking tränger sig på

Tänk dig en bok som innehåller beskrivningar av avancerade hack, olika intrång i dator- och telefonsystem. Tillsätt en röd tråd och en krydda av nervretande spänning och paranoia, så får du den australiensiska boken Underground. Underground kan bäst beskrivas som en dokumentärdeckare om hacking.
Som i alla böcker om hacking är det ytterst svårt att tro vissa av de berättelser som förmedlas. I Underground spelar det dock inte så stor roll att vissa av berättelserna ter sig mer fantasifulla. Boken är nämligen både spännande och underhållande.
Författaren tar sikte på att förklara varför en människa blir hacker. Förklaringen sker genom att hackerns bakgrund beskrivs så tydligt som möjligt. Något tydligt mönster kan inte utrönas, vissa börjar hacka för att de har problem i familjen, andra för att få pengar till droger och kanske vanligast för att det är ett enkelt sätt att lära sig bemästra tekniken. En gemensam nämnare för hackarna är deras passionerade förhållande till tekniken, ett förhållande som närmast liknar en besatthet.
Vidare undersöker författaren samband mellan olika stora hack. Det tycks finnas en internationell koppling mellan de olika brotten som författaren söker tydliggöra. Slutsatsen i boken att detta nätverk existerar, trots att det är mycket svårt att definera det samt att det hela tiden byter skepnad och till viss del även aktörer.
Underground är inte en bok som försöker förklara några juridiska aspekter av problemet med hacking. Inte heller försöker Underground belysa några egentliga tekniska säkerhetsproblem. Istället är det ett tämligen rått försök till beskrivning av den elektroniska undre världens utveckling.
Det jag personligen fann mest givande med boken var dock de personporträtt som tecknas med en mycket skarp penna. Personligheterna utvecklas i takt med handlingen, precis som i en god roman, med den skillnaden att Underground är verklighetsbaserad. Paranoia och drogberoenden till följd av flykt från polisen är några av de saker som drabbar huvudpersonerna.
Boken är skriven ur ett australiensiskt perspektiv. Den är dock inte särledes färgad av detta. Det tydligaste utloppet för detta är snarare att alla kapitel inleds med citat från australiska rockgruppen Midnight Oil. Gruppen är kanske mest känd för sina texter mot etablerade »sanningar« och är något av husgudar hos australiensiska hackare. I övrigt tar boken i stort ett globalt grepp på de flesta händelserna.
Underground är skriven på en lättfattlig och snabbt flytande engelska med glimten i ögat. Boken är helt enkelt det bästa som skrivits om hacking sedan Clifford Stoll publicerade Cuckoo's Egg. Oavsett om du är intresserad av den sociala bakgrunden hos de bästa hackarna, tuffa hack eller av vilka som kan hota ditt företags säkerhet skall du läsa Underground. Även den som bara är intresserad av en schysst deckare kommer att uppskatta boken. Läs den.
Mikael Pawlo

Innehållet på dessa sidor är skyddat enligt lagen om upphovsrätt